Faktor Personal Yang
Mempengaruhi Penglibatan Kanak-kanak
Menurut Mohd Jafius Bahari, faktor
interpersonal juga akan mempegaruhi penglibatan seseorang pelajar dalam
aktiviti sukan. Sebagai contoh, Alan ingin main badminton tetapi semua rakannya
ingin bermain bola sepak. Maka, dia akan mengalami kesulitan mencari rakan yang
ingin bermain badminton dengannya dan seterusnya akan menyebabkan dia jarang mengikuti
aktiviti sukan. Faktor interpersonal yang lain termasuklah tekanan kebimbangan
budaya, sikap keagamaan , serta kemampuan dan kemahiran diri yang dimiliki.
Pelajar yang selalu didenda oleh
guru akan berasa takut terhadap guru sukan tersebut menyebabkan mereka berhenti
untuk belajar dan berpretasi baik semasa p&p. Dendaan yang tidak
bersesuaian apabila dikenakan kepada pelajar akan menyebabkan gangguan emosi
yang akan menjejaskan kecergasannya. Pelajar yang selalu didenda akan bertindak
agresif dan cenderung melakukan keganasan dan vandalisme
Gejala pelajar tidak memakai pakaian
sukan semasa pengajaran dan pembelajaran PJK sering berlaku. Segelintir pelajar
lupa, tidak suka atau sengaja tidak berpakaian sukan semasa menghadiri kelas
pjk. Penekanan peraturan dan pengawalan pakaian yang longgar semasa Pendidikan
jasmani menyebabkan pelajar tidak peduli akan akibatnya.
Kesediaan
untuk melibatkan diri dalam sukan
Malina
(1988) menjelaskan bahawa kesediaan sebenarnya merujuk kepada satu tahap di mana
seseorang individu sudah bersedia dari segi kematangan serta kemahiran yang
membolehkan mereka berjaya dalam aktiviti yang diceburi. Terdapat persamaan di
antara tumbesaran kanak-kanak, kematangan serta tugasan atau tuntutan aktiviti
berkenaan. Jadi dapat kita rumuskan , kayu ukur bagi tahap kesediaan ini
berdasarkan kemampuan minimum kanak-kanak dalam melaksanakan kemahiran yang
diperlukan dalam aktiviti tersebut.
Faktor-faktor
kesediaan
Terdapat
tiga faktor utama yang telah dikenal pasti sebagai faktor utama yang menentukan
tahap kesediaan penyertaan kanak-kanak dalam sukan. Yang pertama kematangan,
pembelajaran dan motivasi, kesemua faktor ini berkait rapat di antara satu sama
lain.
Kematangan
merupakan faktor terpenting yang menentukan bila sesuatu kemahiran boleh
didedahkan kepada kanak. Interaksi
pengaruh-pengaruh tersebut membantu dalam menentukan pencapaian perkembangan ke
satu tahap yang maksimum (Bee 1995; Rohani 2001). Kematangan merujuk
kepada proses perkembangan yang dikawal oleh faktor intrinsik, terutamanya gen,
iaitu bahan kimia terkandung dalam nukleus setiap sel.
Pembelajaran
pula menurut Moh. Surya (1997) : “belajar dapat diartikan sebagai suatu proses
yang dilakukan oleh individu untuk memperoleh perubahan perilaku baru secara
keseluruhan, sebagai hasil dari pengalaman individu itu sendiri dalam berinteraksi
dengan lingkungannya”. Witherington (1952) : “belajar merupakan perubahan dalam
kepribadian yang dimanifestasikan sebagai pola-pola respons yang baru berbentuk
keterampilan, sikap, kebiasaan, pengetahuan dan kecakapan”.
Motivasi
pula didefinisikan sabagai arah merujuk kepada tindakan individu sama ada untuk
menghampiri atau menjauhi sesuatu situasi, Sage(1977). Wann (1977) sebagai
proses kebangkitan dalam diri individu yang membantu dalam usaha mengarah serta
mengekalkan kelakuan yang diingini. Terdapat dua jenis motivasi iaitu motivasi
intrinsik dan ekstrinsik.
Sebab-sebab
keciciran dari aktiviti sukan
Kanak-kanak
melibatkan diri dengan aktiviti sukan kerana perbagai sebab serta untuk
memenuhi perlbagai keperluan. Bagaimana pun, penglibatan mereka dalam aktiviti
sukan tidak kekal lama kerana motif mereka sering berubah. Inilah di antara
punca yang menyebabkan keciciran dalam sukan. Kadar keciciran kanak-kanak dalam
aktiviti sukan di Amerika Syarikat di antara umur 10-17 tahun telah meningkat
sebanyak 80%(Roberts,1993). Ini kerana kehendak mereka yang sentiasa
berubah-ubah itu tidak dapat dipenuhi. Berdasarkan kajian, terdapat tiga faktor
utama yang menyebabkan keciciran dalam aktiviti sukan iaitu perbandingan
komparatif, persepsi tentang kekurangan kemampuan dan tahap intrinsik yang
rendah serta stress pertandingan (Anshel,1997).
1. Perbandingan
komparatif bermaksud membandingkan diri dari segi kemampuan motor dengan orang
lain, dan ini sering dilakukan oleh kanak-kanak pada peringkat usia 7 hingaa 12
tahun (Scanlan,1988) – oleh kerana kekurangan pengalaman serta kurangnya
penglibatan dalam aktiviti sukan pada usia yang muda, kanak-kanak ini terpaksa
menggunakan perbandingan komparatif sebagai kayu ukur status kemahiran motor
mereka. Sebagai perbandingan, jika kemahiran yang ingin dilakukan boleh
dilakukan oleh ramai kanak-kanak yang lain, maka tahap kemahiran motor individu
tersebut bolehlah dianggap sebagai sama dengan orang lain. bagaimanapun, jika
kemahiran yang ingin dilakukan hanya boleh dilakukan oleh beberapa orang
kanak-kanak yang lain, maka tahap kemahiran motor individu ini boleh dianggap
tinggi.Perbandingan boleh dilakukan dengan
pelbagai cara, oleh sesiapa pun dan dalam perbagai situasi. Dalam konteks
sukan, yang biasanya dimainkan dalam keadaan terbuka, maklum balas dari
penonton, jurulatih, ibu bapa serta rakan-rakan terbabit. Maklum balas yang
diberikan sama ada secara verbal atau bukan lisan memberikan kesan yang positif
dan juga negatif kepada kanak-kanak tersebut. Input yang diberikan secara lisan
seperti kata-kata semangat dan pujian merupakan rangsangan positif, manakala
ejekan, celaan serta komen yang pedas merupakan rangsangan yang negatif, begitu
juga maklum balas lisan ini dapat dilihat dan yang didengarinya. Kesan inilah
yang menyebabkan mereka ingin meneruskan penglibatan atau menarik diri dari
sukan. Justeru itu, tanggungjawab kita yang terlibat secara langsung dengan
kanak-kanak ini memastikan mereka merasai kesan “kejayaan” ketika melibatkan
diri serta memenuhi keperluan lain
seperti motivasi, pengiktirafan atau persepsi kemampuan diri yang positif.
2. Persepsi
tentang kekurangan kemampuan diri juga merupakan salah satu sebab kanak-kanak
menarik diri dari aktiviti sukan- Ini adalah kerana mereka mengatribukan
kegagalan kepada kekurangan dari segi kemampuan diri mereka. Justeru itu,
apalah gunanya meneruskan penglibatan dalam aktiviti tersebut jika mereka sudah
tahu bahawa mereka tidak mempunyai kemampuan untuk berjaya dalam aktiviti
tersebut.ika dilihat dari peringkat awal
penglibatan kanak-kanak dalam sukan sekitar usia 6 hingga 10 tahun, faktor
kejayaan dikaitkan dengan kemampuan menamatkan atau melaksanakan tugasan
tersebut dengan sempurna. Contohnya, kemapuan menamatkan larian 50 meter
dianggap sebagai satu kejayaan. Bagaimanapun, semakin usia meningkat, kayu ukur
kejayaan dinilai berdasarkan perbandingan dan pengikirafan sosial. Justeru itu
pengiktirafan dari individu yang signifikan seperti ibu bapa, jurulatih serta
rakan sepasukan menjadi pemangkin kepada tindakan untuk meneruskan atau menarik
diri dari sukan. Dengan pertamahan pengalaman, kanak-kanak ini mendapati bahawa
pengiktirafan dari jurulatih adalah penting kerana peluang untuk bermain hanya
akan ditentukan oleh jurulatih,
kanak-kanak tersebut terpaksa “berusaha” dengan lebih gigih lagi.
Akhirnya, usaha menjadi kriteria kejayaan kepada kanak-kanak ini tidak
mempunyai kemampuan untuk berjaya dan ini mungkin menyebabkan mereka menarik
diri dari sukan.Tahap motivasi yang rendah- kita sudah sedia
maklum bahawa motif utama penglibatan
dalam aktiviti sukan bagi kanak-kanak kerana keseronokan. Keseronokan ini
sebenarnya bersifat intrisik kerana tiada ganjaran yang boleh diberikan kerana
keseronokan melakukan sesuatu, melainkan rasa puas dan kegembiraan yang
terbayang di akhir sesuatu aktiviti. Ganjaran serta sesuatu yang berbentuk
luaran tidak diperlukan oleh kanak-kanak tersebut.Bagaimanapun ada individu
tertentu (orang dewasa) yang merasakan bahawa kanak-kanak ini memerlukan
ganjaran(piala atau wang) untuk terus melibatkan diri dalam aktivit tersebut.
Kesannya aktiviti sukan atau permainan sudah hilang keseronokannya kerana
terpaksa bersaing untuk berebut ganjaran. Bagi mendapatkan ganjaran, mereka terpaksa
berlatih bersunggu-sungguh sehingga aktiviti sukan atau permainan ini dianggap
sebagai satu pekerjaan yang perlu dilakukan untuk mendapatkan ganjaran.
Akhirnya, keseronokan hilang dan mereka tidak berminat lagi untuk meneruskan
aktiviti tersebut.Stres
pertandingan- Bagaimanapun, sebelum kita memulakan perbincangan cuba anda jawab
soalan ini “Jika sukan kompetitif dianggap satu permainan, mengapakah ramai
atlet muda (kanak-kanak) yang terlibat merasa tertekan apabila melibatkan diri
dalam “permainan” tersebut?”
Emosi negative yang terhasil kesan
dari tekanan serta kegagalan dalam aktiviti sukan boleh meninggalkan impak yang
agak medalam kepada atlet muda ini. Menurut scanlan dan Passer(1978), stress
pertandingan sebenarnya melibatkan persepsi dan bukan tekanan pertandingan
(situasi) itu sendiri. Kanak-kanak tersebut bukannya bimbang akan pertandingan
atau aktiviti yang akan dilaluinya sebentar lagi, tetapi lebih kepada persepsi
tentang kemampuan mereka dalam pertandinga tersebut (berkemampuan atau tidak)
dan persepsi tentang akibat yang bakal diterima di akhir pertandingan tersebut.
Persepsi inilah yang bakal menggugat keyakinan diri mereka.
Keadaan ini berlaku kerana
kanak-kanak ini diletakkan dalam keadaan yang tertekan iaitu mereka mesti menang.
Kesannya, mereka akan mula memikirkan (persepsi) tentang apakah yang akan
diterima jika gagal melaksanakan tanggungjawab ini (bertanding). Kesimpulannya
stres pertandingan menghilangkan kseronokan kanak-kanak untuk melibatkan diri
dengan aktiviti sukan dan jalan keluar yang paling sesuai dengan menarik dari
sukan.
PENDEKATAN MELATIH
KANAK-KANAK DALAM SUKAN
Setelah
memahami serba sedikit maklumat tentang kanak-kanak serta perkara-perkara yang
mempengaruhi penglibatan mereka dalam sukan, di bawah ini diperturunkan
beberapa cadangan tentang pendekatan melatih kanak-kanak yang berkesan bagi
memastikan mereka tidak keciciran atau menarik diri dari meneruskan penglibatan
mereka. Panduan dan cadangan ini adalah berdasarkan kajian yang telah dibuat
untuk memahami kanak-kanak dan penyertaan mereka dalam sukan (Anshel 1999).
1. Berikan
pujian – Jika anda mendapati kanak-kanak di bawah jagaan anda melakukan
pergerakan atau teknik yang betul seperti mana yang ditunjukkan. Jika boleh,
tepuk bahu atau berikan senyuman atau anggukan yang mengatakan bahawa anda
menghargai usaha serta tindakannya. Cara memberi rangsangan yang paling
berkesan dengan memuji perlakuan yang betul dan jangan mengungkit ( memberikan
tumpuan yang keterlaluan) kesalahan yang dilakukan atau keputusan yang
diperoleh.
2. Ikhlas
ketika memberikan pujian – Sama ada kita sedar atau tidak, kanak-kanak
sebenarnya peka kepada pujian yang diberikan kepada mereka. Elakkan dari
memberikan pujian secara terpaksa kerana ini tidak akan menonjolkan keikhlasan
kita, Sebaliknya, berikan pujian yang ikhlas kerana ini akan menyebabkan
kanak-kanak berasa dihargai serta meningkatkan lagi semangat untuk terus
beraksi. Jika anda menegur kesilapan, focus kepada kesilapan ( perlakuan ) dan
bukannya individu (kanak-kanak)
3. Berikan
ganjaran kepada usaha dan bukan sekadar kepada keputusan ( menang)- ini akan
menyebabkan pemain berasa dihargai walaupun kalah kerana mereka faham bahawa
usaha dan komitmen mereka mendapat perhatian jurulatih.
4. Pastikan
bahawa ekspektasi terhadap kanak-kanak adalah realistik – Matlamat yang ingin
dicapai biarlah setimpal dengan usaha dan komitmen yang diberikan oleh
kanak-kanak tersebut. Bermain bersungguh-sunggu tetapi kalah adalah lebih baik
dari menang, tetapi tahap permainan keseluruhannya merosot.
5. Tumpukan
kepada aspek pengajaran dan pembelajaran kemahiran sukan- Semasa latihan, kita
perlu banyak memberikan tunjuk ajar serta pastikan semua pemain berasa
berpeluang untuk bermain dan berlatih. Gunakan masa latihan sepenuhnya agar
pemain berasa seronok. Ini ada membantu menyuburkan minat untuk terus
melibatkan diri dalam sukan.
6. Mengubahsuaikan
aktivit agar ia mudah diikuti oleh semua pelajar. Kita perlu pastikan agar
semua pemain berpeluang menikmati aktiviti sukan serta tidak mudah jemu.
Perubahan in akan berterusan menarik perhatian pelajar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan