Khamis, November 04, 2010

MEROKOK AKIBATKAN ZAKAR JADI PENDEK...?


Selain menyebabkan penyakit jantung, stroke dan kanser paru-paru, merokok juga boleh mempengaruhi kejantanan laki-laki. Tidak hanya melemahkan ketegangan atau mati pucuk, merokok juga boleh memendekkan saiz zakar.

Penemuan ini berdasarkan hasil kajian yang dilakukan oleh para penyelidik dari Boston University School of Medicine dari 200 peserta perokok laki-laki. Dari hasil kajian, rata-rata perokok mengalami pemendekan zakar sebanyak 1 cm.
Menurut Dr Salimpour, kesan negatif dari merokok pada zakar sama pengaruhnya rokok pada hati. Ini adalah kerosakan pembuluh darah, yang membuat aliran darah terhalang.

Pada asasnya ini merupakan kesan elastin, protein tisu perantara anjal dan membenarkan tisu-tisu dalam badan bagi mendapat kembali ke dalam bentuk asal selepas proses menegangkan atau penguncupan. Dalam kes ini, elastin melibatkan keupayaan ereksi zakar.

Dr Salimpour menjelaskan, elastin yang boleh meregangkan seperti getah. Inilah yang berlaku kepada zakar akibat aliran darah yang meningkat.

Merokok boleh merosakkan kemampuan tubuh untuk berbuat begitu, supaya boleh menjejaskan saiz zakar dan keupayaan ereksi. Tetapi penyelidik-penyelidik tidak dapat memastikan berapa banyak rokok yang boleh merosakkan elastin dan memendekkan saiz zakar.

Perkara ini masih memerlukan kajian lebih lanjut, tapi nampaknya bahaya merokok lebih terdedah kepada zakar bukan jantung,” jelas Dr Salimpour.

Menurut beliau, ini disebabkan urat darah di dalam zakar jauh lebih kecil daripada pembuluh darah di hati. Pembuluh darah yang ada di hati berukuran 1.5 mm, sedangkan pembuluh darah penis 1 mm lebih kecil atau tepatnya berukuran 0.5 mm.

Bukan sahaja perokok aktif, Dr Salimpour turut menerangkan yang terdapat satu kemungkinan perkara yang sama boleh juga berlaku kepada perokok pasif. Tetapi ia masih memerlukan kajian lanjut.

“Walaupun industri tembakau menafikannya, tetapi fakta saintifik menentang mereka,” kata Dr Salimpour.


1 ulasan:

hak cipta terpelihara.

Ukur BMI Anda