Faktor Persekitaran Yang Mempengaruhi Penglibatan Murid-Murid
Perkembangan dan tingkah laku individu boleh dipengaruhi
oleh faktor persekitaran. Banyak kajian-kajian telah dibuat mengenai
perkembangan dan tingkah laku individu yang dipengaruhi oleh faktor
persekitaran. Rahil dan Habibah (2002) yang memetik pernyataan Penteori behaviorisme, Watson (1878-1958), iaitu:
“Give me a dozen healthy
infants, well-formed, and in my own special world to bring them up in and I’ll
guarantee to take any one at random and train him to become any type of
specialist I might select – doctor, lawyer, artist, merchant, chief, and yes,
even beggarman and thief, regardless of his talents, penchants, tendencies,
abilities, vocations and race of his ancestors.......”.
Mengikut teori ekologi Bronfenbrenner, sistem yang paling
dekat kepada perkembangan individu ialah mikrosistem. Mikrosistem seperti
dijelaskan awal adalah faktor seperti keluarga, sekolah, rakan sebaya, kawasan
kejiranan dan faktor agama dan budaya. Dalam laporan ini cuma akan menyentuh
tiga faktor dari mikrosistem iaitu keluarga, sekolah dan rakan sebaya. Ini
kerana ketiga-tiga faktor ini lebih dekat kepada perkembangan individu dalam
konteks pendidikan amnya dan penglibatan dalam sukan bolasepak khasnya bagi
murid-murid berumur 9 hingga 11 tahun di Sekolah Rendah Rimba I.
Teori Perkembangan Ekologi Bronfenbrenner
Teori ekologi ini diasaskan oleh Urie Bronfenbrenner. Menurut beliau, persekitaran manusia berasas kepada hubungan dengan konteks di mana seseorang itu berinteraksi. Beliau mengelaskan beberapa sistem yang cenderung mempengaruhi manusia kepada 5 sistem iaitu Mikrosistem, Mesosistem, Eksosistem, Makrosistem dan Kronosistem.
Pertama, mikrosistem merujuk kepada sistem yang paling
hampir dengan seseorang individu. Jika dilihat dari Rajah 1, ianya terdiri
daripada keluarga, sekolah, rakan sebaya, kawasan permainan kejiranan dan
kumpulan agama. Kedua, mesosistem pula merujuk kepada hubungan seorang individu
dengan individu yang lain dalam persekitaran dimana seseorang itu berkembang.
Seterusnya, eksosistem ialah suatu persekitaran yang tidak melibatkan seseorang
individu secara langsung tetapi sebarang kegiatan dan peristiwa yang berlaku didalamnya
akan mempengaruhi individu dan keluarga tersebut. Manakala, makrosistem pula
melibatkan persekitaran yang abstrak. Ianya merangkumi sistem kepercayaan dan
ideologi yang mendukung sesuatu budaya. Akhirnya, kronosistem ialah pola
peristiwa dan transisi yang berlaku dalam persekitaran individu sepanjang
hayatnya.
Justeru itu, melalui teori perkembangan ekologi yang
dikemukakan oleh Bronfenbrenner, kita dapat melihat bagaimana persekitaran itu
boleh mempengaruhi perkembangan individu. John (2006) menjelaskan mengenai
dengan teori ekologi Bronfenbrenner seperti berikut:
“Bronfenbrenner’s
theory has gained popularity in recent years. It provides one of the few
theoretical frameworks for systematically examining social contexts on both
micro and macro levels, bridging gap between behavioral theories that focus on
small settings and anthropological theories that analyze larger settings. His
theory has been instrumental in calling attention to the importance of looking
children’s lives in more than one setting. As we just saw, teachers often need
to consider not just what goes around in the classroom but also what happens in
students families, neighbourhoods and peer groups”.
Keluarga
Keluarga
John (2006) yang memetik dari Garbarino, Bradshaw, &
Kostelny (2005) dan Luster & Okagaki (2005) menyatakan:
“Children grow up in
diverse families. Some parents nurture and support their children. Others treat
them harshly or ignore them. Some children have experienced their parents’
divorce. Others live their entire childhood in a never-divorced family. Others
live in a stepfamily. Some children’s mothers and fathers work full-time and
place them in after-school programs. Other children’s mothers or fathers are
present when they come home from school. Some children grow up in an ethnically
uniform neighbourhood, others in a neighbourhood that is more mixed. Some
children’s families live in poverty; others are economically advantaged. Some
children have siblings; others don’t. These varying circumstances affect
children’s development and influence students in and beyond the classroom”.
Keluarga juga merupakan pengaruh awal yang hadir didalam
perkembangan individu. Kehidupan keluarga termasuk stail keibubapaan,
sosio-ekonomik keluarga dan adik-beradik. Melalui keluarga, individu dapat
berdikari dan mencari identiti diri. (Rahil & Habibah, 2002)
Terdapat empat aspek dalam perhubungan ibu bapa yang
terlibat dalam perkembangan individu iaitu minat dan penglibatan ibu bapa,
kekuatan emosi dalam interaksi keluarga, ciri tingkah laku keluarga dan ciri
autoriti ibu bapa.
Menurut Rahil dan Habibah (2002)
lagi, dalam kajian yang dijalankan oleh Elder (1980), individu memandang
positif tentang dua stail keibubapaan iaitu ‘authoritative’
dan ‘equalitarian’. Ibu bapa
‘authoritative’ menggalakkan anak-anak melibatkan diri dalam perbincangan dan
meminta pendapat mereka dalam membuat keputusan. Manakala ibu bapa ‘equilitarian’ pula cuba memberi remaja
membuat keputusan yang saksama.
Dari segi sosio-ekonomik pula, keluarga yang dapat
memberi dan menyediakan kemudahan, peralatan serta makanan yang berzat dan
seimbang akan dapat membantu perkembangan individu. Mok Soon Sang (2001)
menyatakan bahawa makanan berzat dan seimbang akan membantu kanak-kanak
memperkembang jasmaninya dengan sempurna. Shahabudin, Mahani & Ramlah
(2003) juga menyatakan kekurangan jenis-jenis makanan yang tertentu akan
memberi kesan kepada pembentukan dan perkembangan jasmani seseorang.
Selain daripada itu, adik-beradik juga boleh mempengaruhi
perkembangan individu. Menurut Mc Devitt (2004) yang memetik dari Barr (1999)
menyatakan bahawa ‘Older siblings also
serve as role models (e.g., for asking parents to buy something) and playmates
for younger children’. Beliau juga memuatkan pernyataan dari kanak-kanak
berumur 15 tahun yang bernama Robin yang menyatakan:
“My older brother is
kind of like my Dad. He’s really nice to me… With my brother, I usually like to
play sports. With my little brother, I always play video games with him. My
little sister, we like to argue with each other”
Shaharuddin (2001) juga memetik dari Eccles & Harold
(1991) dan Greendorfer (1992) menyatakan bahawa pengaruh saudara tua (abang dan
kakak) turut mempengaruhi penglibatan dalam bidang sukan.
Daripada jawapan kaji selidik yang diterima didapati
faktor keluarga mempengaruhi penglibatan murid-murid berumur 9 hingga 11 tahun
di Sekolah Rendah Rimba I dalam sukan bolasepak. Sebanyak 94% murid menyatakan
bahawa bapa mereka menggalakkan mereka untuk melibatkan diri dalam sukan bolasepak.
Sebanyak 76.5% bapa pula memberi respons bahawa mereka menggalakkan anak mereka
melibatkan diri dalam sukan bolasepak dan 36% menghantar anak mereka untuk
mengikuti skim bolasepak dan menyediakan peralatan dan kemudahan yang
diperlukan. Sebanyak 74% murid-murid menyatakan bahawa mereka bermain bolasepak
di kawasan rumah. Selain itu, sebanyak 86% murid-murid memberi respons bahawa
penglibatan mereka dalam bolasepak adalah kerana mengikut jejak adik-beradik
mereka.
Sekolah
Faktor sekolah dan persekolahan juga memberi sumbangan terhadap pembentukan dan perkembangan individu. Selain daripada menerima pengetahuan dan pengajaran, sekolah adalah institusi yang berfungsi sebagai pemberi pendidikan yang menyentuh aspek nilai-nilai murni. Di sekolah seseorang individu dapat membentuk disiplin dan sikap bertanggungjawab. (Shahabudin, Mahani, & Ramlah, 2003)
Selain itu, aktiviti-aktiviti
ko-kurikulum juga membantu individu membentuk diri yang positif. Pentadbir
sekolah yang berusaha untuk memberikan kemudahan pengajaran, pembelajaran dan
prasarana yang kondusif akan dapat membantu proses perkembangan individu di
sekolah.
Rahil & Habibah (2002) pula
menjelaskan bahawa sekolah memainkan peranan yang penting dalam perkembangan
kanak-kanak kerana mereka banyak menghabiskan masa di sekolah, aktiviti gerak
kerja kokurikulum dan menghabiskan kerja
tambahan sekolah. Selain itu, sekolah juga mendedahkan kanak-kanak kepada
guru-guru yang menekankan bukan sahaja pencapaian akademik, motivasi untuk
belajar, penguasaan kemahiran dan mempertingkatkan kemajuan tetapi juga sikap
tanggungjawab, kepimpinan dan autoriti.
Daripada pemerhatian dan kaji
selidik yang dijalankan, faktor sekolah juga telah mempengaruhi murid-murid
berumur 9 hingga 11 tahun di Sekolah Rendah Rimba I untuk melibatkan diri dalam
sukan bolasepak. Pihak sekolah, melalui peruntukan yang diberikan oleh
Kementerian Pendidikan telah menyediakan sebuah padang bolasepak dan kawasan lapang untuk mengadakan latihan serta
permainan bolasepak.
Bersesuaian dengan itu, guru-guru pendidikan jasmani di
sekolah ini menyediakan pengajaran serta latihan-latihan yang menarik minat
murid-murid dan juga memberikan motivasi kepada mereka.
Sebanyak 82% murid-murid menyatakan bahawa mereka
berminat dalam sukan bolasepak kerana galakan guru-guru mereka dan kemudahan
yang disediakan.
Rakan Sebaya
Shabudin, Mahani & Ramlah
(2003) menjelaskan bahawa rakan sebaya adalah agen penting mempengaruhi
pembentukan dan perkembangan individu kanak-kanak. Rakan sebaya yang mempunyai
nilai-nilai positif seperti bekerjasama, tolong menolong dan saling
bantu-membantu dapat membantu proses pembelajaran dan memberi kesan kepada
perkembangan individu.
Rahil & Habibah (2002) pula
menyatakan rakan sebaya melibatkan kesamaan sosial iaitu dari segi umur,
pematangan, latar belakang dan suka bersama dalam pelbagai aktiviti dan
matlamat. Menurut mereka lagi, rakan sebaya juga menyumbang kepada sosialisasi
dengan menguji bakat seperti kebolehan sukan, keberanian, kepimpinan, kepopularan
dan kecantikan fizikal. Mereka juga membahagikan rakan sebaya kepada dua jenis
kumpulan iaitu click dan crowd.
Click merupakan
satu kumpulan yang rapat, yang mengandungi sekurang-kurangnya enam rakan.
Mereka melibatkan diri dalam aktiviti yang dikongsikan bersama dan keahlian
dalam click membenarkan persahabatan
yang dipilih dimana mereka sangat akrab dan berkongsi minat dan aktiviti
seperti muzik, sukan, bercakap dan rupa fizikal.
Manakala crowd mengandungi
15 hingga 30 orang. Biasanya ianya terdiri dari 2 hingga 4 kumpulan click dalam persatuan tidak formal dan
selalunya merupakan kelab, persatuan dan organisasi sukan.
Selain itu, Mok Soon Sang (2001) menjelaskan, pengaruh
rakan sebaya adalah penting dalam perkembangan intelek, sahsiah, emosi dan
sosial kanak-kanak. Kanak-kanak yang bergaul dengan rakan sebaya yang rajin
belajar mendorong perkembangan intelek dan potensinya ke tahap maksimum.
Shaharuddin (2001), pula berpendapat bahawa pengaruh
rakan sebaya dapat memberi ruang untuk merasai kegembiraan bersama rakan-rakan
apabila berjaya mempelajari sesuatu kemahiran yang baru atau berjaya menguasai
serta melakukan kemahiran dengan jayanya.
Sehubungan dengan itu, melihat dari respons yang
diberikan dalam kaji selidik, didapati bahawa rakan sebaya juga memainkan
peranan yang besar dalam penglibatan murid-murid berumur 9 hingga 11 dalam
sukan bolasepak. Sebanyak 83 % respons yang diberikan menyatakan bahawa mereka
melibatkan diri dalam sukan bolasepak kerana mengikut rakan sebaya yang juga
terlibat dalam sukan tersebut.
Respons yang diberikan sesuai dengan penyataan oleh
Shaharuddin (2001) iaitu diantara sebab-sebab individu melibatkan diri dalam
sukan ialah untuk bersama dengan rakan dan menjalin persahabatan dengan rakan
baru. Mereka belajar tentang persekitaran, bersosialisasi dan berinteraksi
dengan orang lain dengan bermain.
Sememangnya faktor keluarga, sekolah
dan rakan sebaya memainkan peranan yang penting dalam mempengaruhi penglibatan
murid-murid berumur 9 hingga 11 tahun di Sekolah Rendah Rimba I dalam sukan
bolasepak. Ini dapat dilihat daripada dapatan daripada hasil kaji selidik yang
banyak menjurus kepada pernyataan bahawa ketiga-tiga faktor di atas saling
berhubung kait dalam penglibatan mereka dalam sukan bolasepak. Ini juga selaras
dengan kajian-kajian yang menyatakan bahawa persekitaran juga mempengaruhi
perkembangan individu terutama dalam pembelajaran. Oleh itu, perkembangan dan penglibatan
individu itu boleh dimanipulasi dengan menyediakan persekitaran yang boleh
menyumbang kepada perkembangan samada ianya positif ataupun negatif. Kita juga
perlu melihat pengaruh perkembangan individu dari pelbagai aspek dan teori
ekologi Bronfenbrenner dapat membantu untuk kita lebih memahami
pengaruh-pengaruh yang mempengaruhi perkembangan individu.
ade x kesan terhadap permainan yang dapat mewujudkan nilai integrasi dan perpaduan dalam kalangan pelajar?harap dapat bantu saya.sekian terima kasih..
BalasPadam