Sabtu, Mac 13, 2010

ANATOMI & JENIS KAYAK

Semua jenis kayak mempunyai bahagian yang sama, namun perbezaan terletak pada bentuknya. ukurannya dan bahan pembuatannya.

Anatomi Kayak terdiri dari :

1. HALUAN & BURITAN (BOW & STERN)
Bow atau Haluan adalah bahagian depan atau muncung dari Kayak yang bertujuan sebagai arah tujuan dan juga memecah ombak. Stern atau Buritan adalah muncung bagian belakang. kedudukan ini kadang-kadang mengelirukan bagi yang baru mencuba, untuk lebih cepat mengenalnya, perhatikan arah tempat duduk kayak tersebut.


2. GUNWALE LINE / PAINTER LINE
Ini adalah bagian tepi/sisi Kayak yang berfungsi sebagai pengimbang bagi pendayung, apakah kayak yang dinaiki itu sesuai dengan berat badan atau tidak. Sisi kanan disebut dengan "starboard" dan sisi kiri disebut "portside".

3. HULL
Ini adalah bahagian bawah kayak. Bentuknya berbeza bergantung pada jenis kayak tersebut an untuk apa digunakan.
4. DECK (Geladak)
Deck adalah bahagian atas untuk melindungi kaki sehingga mudah untuk melakukan teknik Eskimo Roll. Deck bahagian depan disebut "foredeck" dan dibelakang disebut "afterdeck".

5. COCKPIT (Ruang Tempat Duduk)
Cockpit adalah ruangan yang letaknya ditengah-tengah antara dek depan dan dek belakang, dan Cokpit ini merupakan ruangan untuk tempat duduk.

6. SEAT (Tempat Duduk)
Tempat duduk terletak didalam Cockpit, dan tempat duduk terbagi dalam beberapa jenis iaitu Standart (bentuk dan ukuran tetap), tempat duduk sederhana (biasa untuk kayak rekreasi), tempat duduk ketat (digunakan untuk di arus deras. dan tempat duduk yang digunakan untuk pertandingan.

7. TOGGLE
Toggle adalah sejenis tali untuk mengangkat Kayak, letaknya diujung depan (Bow) dan Belakang (Stern)

8. COAMING
Coaming adalah bahagian tepi kecil dan mengeliling cokcpit, yang berfungsi sebagai penahan air untuk masuk ke dalam perahu dan juga untuk mengikat spray cover.

 
9. KNEE BRACE
Letaknya dibawah Coaming yang berfungsi sebagai penahan lutut dan memberikan sanggahan ke kaki supaya kaki pendayung lebih kuat terhadap perahu.

10. TOWLINE / DECKLINE
Ini adalah tali yang diikatkan di hujung kayak (bow) dan buritan kayak (stern). Berfungsi sebagai tali penyelamat, menarik perahu (tunda).

11. KEEL
Terletak dibawah geladak belakang dan berfungsi sebagai kemudi.

12. BUOYANCY
Buoyancy adalah bahan apung yang terletak di bawah deck bahagian depan (bow) dan deck bahagian belakang (stern) yang berfungsi sebagai penyimpang apabila kayak terbalik dan tidak mudah tenggelam.

13. FOOTREST
Footrest terletak di bahagian foredeck berfungsi sebagai tempat letak kaki, bentuknya terdiri dari bar (dipasang pada sisi kiri dan kanan), paddle (hampir sama dengan bar tetapi terpisah antara letak sebelah kiri dengan kanan), bulkhead (bentuk bulat rata dan terletak di bagian haluan (bow).

14. DECK EYE / EYE CLEAT
Lubang untuk mengikat tali (towline) yang terletak diatas geladak.

15. EYE PIT
Lubang yang terletak di hujung haluan (bow) dan buritan (stern) pada jenis kayak-kayak tertentu.

16. HATCH
Lubang penutup yang terdapat di bagian depan dek dan belakang dek, yang berfungsi sebagai tempat meletakkan barang, biasa digunakan untuk kayak jenis ekspedisi atau Sea Kayak.

17.BACK STRAP
Back Strap berbentuk getah yang diletakkan pada bagian tempat duduk belakang, berfungsi untuk memberikan keluwesan pendayung untuk menyandar ke belakang sewaktu mendayung dan sekaligus untuk melindungi keselamatan bagian belakang pendayung

(terjemahan dari buku karangan MD AMIN MD TAFF)




ISYARAT dan KOMUNIKASI BERKAYAK

Isyarat Menggunakan Dayung
1. Berhenti
Dayung dipegang melintang, kemudian diangkat melewati kepala.
2. Berkumpul
Dayung diangkat tegak keatas dan daun dayung disejajarkan dengan depan perahu.

3. Belok Arah
Dayung diletakkan melintang sesuai arah tujuan.
4. Pertolongan
Dayung diangkat ke atas dan kemudian digerakkan kekiri-kanan
5. Kembali
Dayung diangkat tegak lurus dan ditegakkan, kemudian di gerakkan ke depan dan kebelakang yang mana isyarat ini menandakan semua pendayung kumpul di satu tempat dimana, sesuai dengan posisi perahu tempat dimana dayung di gerakkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

hak cipta terpelihara.

Ukur BMI Anda