Jumaat, Ogos 27, 2010

MINUM AIR SEBELUM MAKAN KURANGKAN BERAT BADAN ...BETUL KE...?


Sebuah kajian yang baru menemui fakta bahwa orang dewasa  yang minum dua teguk air sebelum mengunyah makanan dengan sedikit kalori, akan kehilangan berat badan lebih dibandingkan golongan yang tidak meminum air.

pengkaji membahagikan dua golongan  laki-laki dan wanita obesiti ini antara usia 55-75: satu kumpulan  diminta mengikuti diet, rendah lemak rendah kalori, sedangkan kumpulan  lain diminta mengikuti diet yang sama dan meminum dua cawan air sebelum sarapan, makan siang dan makan malam.

Setelah 12 minggu, didapati kmpulan yang minum air sebelum makan telah kehilangan 15.5 paun, dibandingkan dengan 11 paun untuk orang yang tidak meminum air. Perbezaan  penurunan berat badan kedua kumpulan  ini hampir 30%.

Para pengkaji mendapati program penurunan berat badan dari pengkajian mereka sebelum ini Mereka menemukan bahwa ketika orang dewasa  meminum air sebelum makan, kandungan makanan mereka lebih sedikit kalori iaitu antara 75 dan 90 kalori.
"Minum air merupakan strategi yang cukup sederhana yang dapat membantu orang yang mencuba untuk menurunkan berat badan," Meminumlah air lebih banyak akan menyebabkan lemak tubuh akan mencair dan bergerak. Hasil kajian ini akan dibentangkan pada pertemuan tahunan American Chemical Society di Boston, bulan depan
"Namun kumpulan  meminum air sebelum makan ddi beri satu peringatan.petua  ini hanya boleh dilakukan jika Anda sudah berusia hampir setengah abad bukan untuk orang muda.Kajian sebelumnya telah menunjukkan bahwa pada kumpulan muda yang  meminum air sebelum makan yang berusia 18-35, tidak menyebabkan mereka kehilangan sedikit pun  kalori sewaktu makan.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

hak cipta terpelihara.

Ukur BMI Anda